VALLOX HOME OF FRESH AIR

SFP co to takiego jest ?

SFP

Na co ma wpływ ? Do czego jest nam to potrzebne ? Gdzie można to znaleźć ?

Te i wiele pytań, pojawiają się w rozmowach z Klientami nie tylko przy doborze rekuperatora.

SFP (Specific Fan Power) jest to moc właściwa wentylatora i jest jednym z parametrów świadczących o jakości urządzenia.

SFP = ∑P/qv

gdzie:

∑P – pobór mocy elektrycznej wentylatora [kW]

qv – nominalny strumień objętościowy powietrza [m3/s]

Można to przyrównać do ilości spalonego paliwa przez samochód. Producenci samochodów informują o średnim spalaniu paliwa przy założonej prędkości. W wentylacji odwzorowaniem będzie nasze SFP. Prędkość samochodu w wentylacji to nasza ilość powietrza, a paliwo to ilość zużytej energii wyrażona w [W].

W samochodzie duży wpływ na zużycie paliwa ma styl jazdy jak i rodzaj samochodu, osobowy, ciężarowy, itp.

Przy doborze centrali w większości skupiamy się wyłącznie na ilości powietrza zapominając o trasie jaką będzie musiało ono pokonać. W dużej mierze to właśnie dystrybucja (instalacja wentylacji) strumieni powietrza napotka na drodze różne przeszkody typu, kratki, tłumiki, długie odcinki przewodów, kolana, rozdzielacze, anemostaty itp. Wszystkie te elementy „utrudniają” przedostanie się naszego strumienia powietrza do określonego celu. Nie znając tych „trudności” ciężko jest zaplanować drogę.

Posługując się samochodem, planując trasę np. wakacje, ważne jest aby uwzględnić i skalkulować ewentualny koszt paliwa pozwalający na dotarcie do celu. Dlatego musimy znać średnie spalanie paliwa.

W wentylacji określamy wspomniane wcześniej „trudności” jako opory instalacji wyrażając je w [Pa]. W dużym skrócie zliczając poszczególne elementy układanki (nasza trasa) otrzymamy sumę naszych przeszkód.

Wyznaczona wartość naszych „trudności” (opory) Pa i ilości powietrza [m3/h] nazywamy punktem pracy. Znając punkt pracy (PP) w łatwy sposób możemy określić zużycie energii elektrycznej przez centralę czyli nasz współczynnik SFP.

co to takiego jest ?

Na co ma wpływ ? Do czego jest nam to potrzebne ? Gdzie można to znaleźć ?

Te i wiele pytań, pojawiają się w rozmowach z Klientami nie tylko przy doborze rekuperatora.

SFP (Specific Fan Power) jest to moc właściwa wentylatora i jest jednym z parametrów świadczących o jakości urządzenia.

SFP = ∑P/qv

gdzie:

∑P – pobór mocy elektrycznej wentylatora [kW]

qv – nominalny strumień objętościowy powietrza [m3/s]

Można to przyrównać do ilości spalonego paliwa przez samochód. Producenci samochodów informują o średnim spalaniu paliwa przy założonej prędkości. W wentylacji odwzorowaniem będzie nasze SFP. Prędkość samochodu w wentylacji to nasza ilość powietrza, a paliwo to ilość zużytej energii wyrażona w [W].

W samochodzie duży wpływ na zużycie paliwa ma styl jazdy jak i rodzaj samochodu, osobowy, ciężarowy, itp.

Przy doborze centrali w większości skupiamy się wyłącznie na ilości powietrza zapominając o trasie jaką będzie musiało ono pokonać. W dużej mierze to właśnie dystrybucja (instalacja wentylacji) strumieni powietrza napotka na drodze różne przeszkody typu, kratki, tłumiki, długie odcinki przewodów, kolana, rozdzielacze, anemostaty itp. Wszystkie te elementy „utrudniają” przedostanie się naszego strumienia powietrza do określonego celu. Nie znając tych „trudności” ciężko jest zaplanować drogę.

Posługując się samochodem, planując trasę np. wakacje, ważne jest aby uwzględnić i skalkulować ewentualny koszt paliwa pozwalający na dotarcie do celu. Dlatego musimy znać średnie spalanie paliwa.

W wentylacji określamy wspomniane wcześniej „trudności” jako opory instalacji wyrażając je w [Pa]. W dużym skrócie zliczając poszczególne elementy układanki (nasza trasa) otrzymamy sumę naszych przeszkód.

Wyznaczona wartość naszych „trudności” (opory) Pa i ilości powietrza [m3/h] nazywamy punktem pracy. Znając punkt pracy (PP) w łatwy sposób możemy określić zużycie energii elektrycznej przez centralę czyli nasz współczynnik SFP.

Comments are closed.